NAPRAWA TELEFONU W SERWISIE

naprawa telefonu w serwisie a dane

Awarie oprogramowania, usterki sprzętowe w dobie otaczającej nas elektroniki to niemal codzienność. Każdej takiej sytuacji towarzyszy stres, a każdy z nas działając w pośpiechu popełnia czasem najprostsze nawet błędy. Jak powinniśmy zatem zachować się oddając nasz smartfon do serwisu?

  1. Korzystać z zaufanego serwisu. To bardzo ważny aspekt, aby nie powierzać poufnych danych zawartych w naszym urządzeniu serwisowi, do którego nie mamy zaufania, gwarancji, który nie posiada autoryzacji producenta. Takie serwisy, dostępne w naszej okolicy, możemy wyszukać na stronie producenta urządzenia. Pamiętajmy, że powierzamy bardzo szeroki zakres informacji i danych osobowych. Czy zapoznaliśmy się z Polityką Prywatności, klauzulą informacyjną, informacjami udostępnionymi przez wybrany serwis? Czy wiemy w jaki sposób przebiega naprawa, jak serwis dba o bezpieczeństwo, jakie stosuje zabezpieczenia techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa?
  2. Utworzyć kopię zapasową. Każda wizyta w serwisie wiąże się z ryzykiem utraty danych, dlatego zawsze powinniśmy zadbać o utworzenie kopii zapasowej danych. Tworząc kopię zapasową, zabezpieczamy ważne dla nas informacje, ale również możemy przejść do kolejnych kroków opisanych poniżej, aby zadbać o poufność naszych danych. Apple dla swoich urządzeń (iPhone) gwarantuje usługę chmurową iCloud, w której można utworzyć kopię danych. Można to zrobić również lokalnie na komputerze, podłączając telefon i używając aplikacji iTunes.
  3. Przed wizytą w serwisie, jeśli to możliwe, urządzenie powinno mieć wyczyszczoną pamięć, nie zawierać żadnych informacji poufnych, w tym danych osobowych. Jeżeli kopia zapasowa została wcześniej utworzona, należy wyczyścić telefon do ustawień fabrycznych.
  4. Korzystać z Trybu Naprawy dostępnego lub wprowadzanego właśnie na wielu urządzeniach z Android – informacje dodatkowe można znaleźć na stronach producentów (m.in. Huawei, Samsung). Jak podają producenci, tryb naprawy zapewnia bezpieczeństwo danych użytkownika w transporcie i serwisie. Włączenie takiego trybu ogranicza dostęp do prywatnych danych, w tym książki adresowej, filmów, zdjęć, mediów społecznościowych oraz bankowości elektronicznej. W celu włączenia, wchodzimy kolejno w: Ustawienia – Bateria i pielęgnacja urządzenia – włączamy Tryb serwisowy i uruchomiamy ponownie smartfon. Po jego ponownym uruchomieniu dostęp do prywatnych informacji i zainstalowanych aplikacji będzie ograniczony. W tym przypadku producenci zapowiadają, że użytkownik nie utraci żadnych danych dopóki nie będzie konieczności reinstalowania oprogramowania, wymiany płyty głównej lub całego urządzenia.
  5. Usunąć z telefonu kartę SIM. Należy pamiętać, że numery telefonu oraz inne informacje mogą być również zapisane na karcie SIM. Nie możemy zatem dopuścić, aby ktoś użył tej karty, przekładając ją na przykład do innego urządzenia.
  6. Nie podawać hasła. Ta prosta zasada wpajana nam jest na każdym kroku – jak mantrę powtarzają ją informatycy, osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo, inspektorzy ochrony danych. Sami powtarzamy ją przy każdej możliwej okazji, na każdym prowadzonym szkoleniu z bezpieczeństwa informacji, ochrony danych osobowych, cyberbezpieczeństwa. Powinno się to dla nas stać zupełnie naturalne, dlatego jest to tak często powtarzane. Każda prośba o podanie jakiegokolwiek z naszych haseł powinna budzić nasze podejrzenie.
  7. Jeżeli odblokujemy urządzenie, test powinien odbywać się pod naszą kontrolą. To bardzo ważne, aby nie tracić odblokowanego urządzenia z dostępem do naszych danych, aplikacji czy kart płatniczych z naszych oczu.
  8. Firmowo korzystajmy z rozwiązań dostarczanych przez producentów, a zapewniających odpowiednie zabezpieczenie urządzeń. Przykładem może tu być Samsung Knox, który zapewnia wielowarstwową ochronę urządzeń. Microsoft oferuje rozwiązanie Intune, dostępne w Microsoft 365. Za pomocą takich rozwiązań wprowadzimy odpowiednie reguły korzystania z urządzeń mobilnych, a w przypadku zagubienia, wykasujemy z nich wszelkie dane.